אתה בטח כבר חשבת לעצמך: "למה המשקל הנפחי של חבילה כל כך מסתובב במוחי כשאני מנסה לשלח מוצר באוויר?"
זה קורה לכל אחד שמתחיל עם שילוח אווירי – רגע לפני שאתה מדפדף באתר של OR NER, אתה נתקע בתחשיב של כמה ק"ג תעלה החבילה במרחב, ולא רק כמה ק"ג היא שוקלת בפועל.
הצדק של המשקל הנפחי הוא שבחברות השילוח, במיוחד באוויר, הם מתחשבים במרחב שתופסת החבילה, כי מקום במטוס יקר. ולכן, אם המוצר שלך הוא תיבה רחבה ושטוחה, הוא יכול "לכבוש" יותר משקלים אמיתיים ולעלות לך יותר.
אז איך באמת מחשבים משקל נפחי למשלוח אווירי? ראשית, צריך למדוד שלושה ממדים – אורך, רוחב וגובה – במילימטרים. אחרי זה מכפילים אותם ומחלקים במקדם שנקבע על‑ידי חברות השילוח (בדרך כלל 6000 או 5000, תלוי במדינה).
לדוגמא, נניח שיש לנו קופסה של 40 ס"מ על 30 ס"מ על 20 ס"מ. ממירים לסנטימטרים (או מילימטרים), מכפילים, ואז מחלקים ב‑6000. הפלט הוא המשקל הנפחי בקילוגרמים. אם הוא גבוה מהמשקל האמיתי, תשלם לפי המשקל הנפחי.
זה נשמע קצת מתמטיקה של בית ספר, אבל כשאתה עומד מול מספרים גדולים, הקוֹטֶרָה יכולה להיות מבלבלת. טיפ קטן: תמיד רשום את המידות לפני שאתה מחשב, וודא שהן באותו יחידת מדידה – זה חוסך תקלות לא נעימות.
ואז? אחרי שחישבת, תוכל להחליט אם לשנות אריזת המוצר, אולי לקפל אותו יותר קומפקטי, או לבחור באפשרות משלוח ימית אם המשקל הנפחי גבוה מדי.
ב-OR NER אנחנו כאן כדי לעזור לך להבין את החישובים האלה, לבדוק אם יש מקום לחסוך, ולתת ייעוץ אישי על האופן שבו אריזת המ מוצר משפיעה על העלות הסופית של השילוח האווירי.
בוא נצלול פנימה, נפרק את המשוואה, ונראה איך אפשר להפוך את תהליך החישוב למשהו פשוט וברור, כדי שתוכל להתמקד במה שבאמת חשוב – למכור ולשלוח את המוצרים שלך ביעילות.
זה לא חייב להיות מסובך – עם כמה דקות של מדידה והבנה של הנוסחה, תוכל לחסוך מאות שקלים בכל משלוח, והלקוחות שלך ייהנו משירות מהיר וללא הפתעות.
מחישת משקל נפחי למשלוח אווירי היא פשוטה: מדדו במילימטרים, הכפילו, חלקו במקדם 6000 או 5000, והשוו לתזוזה האמיתית לפני שמחליטים על אריזה או שינוי שיטת השילוח.
כך תצמצמו עלויות, תחסכו זמן, ותשיגו שליטה מלאה על עלויות המשלוח, בלי הפתעות בלתי צפויות, במאמר זה של חברת OR NER תמצאו מידע יעיל.
שלב 1: מדידת הממדים המדויקים של החבילה
בוא נתחיל במשהו שבאמת מרגיש כמו רגע של "הו, שכחתי למדוד". אתה עומד לפני שמילוי טופס השילוח, והמחשבה הראשונה היא כמה זה שוקל, אבל המשקל הנפחי הוא מה שיקבע את המחיר. אז איך מודדים נכון כדי שלא תצא עם הפתעה בחשבון?

השלב הראשון – קח סרט מדידה (עדיף סרט מתכתי עם סרגל מדויק) או סרגל חפץ. מדוד את האורך, הרוחב והגובה במילימטרים. כן, במילימטרים, גם אם החפץ קטן. למה? כי החישוב של משקל נפחי דורש את הממדים באותה יחידה – כך שנמנע טעויות של המרות.
איך למדוד בצורה שמונעת טעויות?
1. **הציבו את החבילה על משטח ישר** – כך שהקצוות יהיו ברורים ולא מוטים.
2. **מדוד את האורך** – זהו הצד הארוך ביותר. אם יש קפלים או חורים, מדוד סביבם, לא דרך החפץ.
3. **מדוד את הרוחב** – הצד הקצר יותר, אבל עדיין צריך להיות מדויק עד למילימטר.
4. **מדוד את הגובה** – אם יש כיסים או תוספות, כלול אותם במידת הגובה.
5. **רשמו מידי** – כתבו מידי על נייר או אפליקציית מדידה לפני שאתם מתחילים לחשב.
זה נשמע פשוט, אבל תזכורת קטנה: אל תשתמשו במדידת "קירוב" של סנטימטרים ואז תעבירו למילימטרים – זה מוסיף 10% שגיאה. קחו את העיפרון וכתבו בדיוק, כמו שאתם מתכננים את המסלול של חבילה במטוס.
דוגמאות מהחיים – מדידה של שלושה מוצרים שונים
**דוגמה 1 – קופסה של נעלי ספורט** – נניח שיש לנו קופסה של 28 ס"מ על 20 ס"מ על 12 ס"מ. המרת הסנטימטרים למילימטרים: 280 × 200 × 120 = 6 720 000 מ״מ³. חלוקה ב‑6000 תיתן 1.12 ק"ג משקל נפחי בק"ג. אם משקל האמיתי של הנעליים הוא 0.9 ק"ג, נשלם על 1.12 ק"ג – כאן מדידה מדויקת חוסכת לנו על ידי בחירת אריזה קטנה יותר.
**דוגמה 2 – מחשב נייד באריזה מרופדת** – אריזה של 38 × 26 × 5 ס״מ (380 × 260 × 50 מ״מ). נפח: 4 940 000 מ״מ³. משקל נפחי = 0.82 ק"ג. אם המחשב שוקל 1.5 ק"ג, נשלם לפי המשקל האמיתי – אבל אם נוריד את עובי הריפוד ונקבל אריזה של 35 × 25 × 3 ס״מ, המשקל הנפחי יורד ל‑0.44 ק"ג, וחיסכון משמעותי.
**דוגמה 3 – חבילה של פריטי בית קטנים (למשל, כוסות זכוכית)** – קופסה של 40 × 30 × 25 ס״מ (400 × 300 × 250 מ״מ). נפח = 30 000 000 מ״מ³ → משקל נפחי = 5 ק"ג. כאן המשקל האמיתי של הכוסות אולי 2 ק"ג בלבד, ולכן המשקל הנפחי יכביד על העלות. פתרון? לפרק את הכוסות לחבילות קטנות יותר, או להשתמש בתיבת קרטון עבה אך קטנה יותר.
הדוגמאות האלו מדגישות איך שינוי של כמה מילימטרים במידות יכול לשנות את המשקל הנפחי במאות גרמים, ובכך לשנות את עלות השילוח באוויר.
צעדים מעשיים לפני שאתה מחשב
1. **הכן את כלי המדידה** – סרט מדידה, סרגל, עט ונייר.
2. **נקו את המשטח** – וודאו שאין חפצים שמפריעים למדידה.
3. **מדדו שלוש פעמים** – לכל מימד, כדי לוודא שאין טעויות הקלדה.
4. **השתמשו באפליקציית מחשבון משקל נפחי** – הכנסו את הממדים במילימטרים, בחרו מקדם 6000 (לרוב עבור משלוח בינלאומי). תראו מיד את המשקל הנפחי.
5. **השוו למשקל האמיתי** – אם המשקל הנפחי גבוה יותר, חפשו דרכים לצמצם את הנפח (קיפול, קיטון חומרי ריפוד, שינוי אריזה).
הנה טיפ נוסף מהשטח: תמיד קח בחשבון את “המרווח של האוויר”. כשאתה ממלא קופסה, השאר מרווח של כמה מילימטרים כדי למנוע נזק, אבל אל תשתמש במרווחים מיותרים שגורמים לגדילה מיותרת של הנפח.
ואם אתה מרגיש שהחישובים עדיין מסובכים, תזכור שיש לנו במחשב של OR NER מחשבון משקל נפחי שמדייק את התוצאה תוך שניות. אבל לפני שאתה נכנס למחשב, המדידה המדויקת היא המפתח.
אז לסיכום קצר – למדוד במדויק, רשום מידי, השתמש בחישוב נכון, והשווה לפני שאתה משלם. זה הקו הישר לשילוח אווירי חסכוני ולא מפתיע.
בכל שלב, אם יש ספק, תתקשר אלינו – אנחנו כאן לעזור למקסם יעילות ולחסוך כסף.
שלב 2: חישוב משקל נפחי לפי הנוסחה הבסיסית
עכשיו כשמדדת את האורך, הרוחב והגובה במילימטרים, הגיע הרגע שבו אנחנו עוברים לשלב החשוב – חישוב המשקל הנפחי. אולי אתה מרגיש שזו רק עוד משוואה משעממת, אבל האמת היא שהמספר הזה הוא בדיוק מה שמכתיב אם תשלם לקילוגרם אחד או שלושה בקירוב של כמה מאות שקלים.
הנוסחה הבסיסית היא פשוטה: משקל נפחי (ק״ג) = (אורך × רוחב × גובה) ÷ מקדם. בחברות השילוח האוויריות המקובל הוא 6000, ולפעמים 5000 – תלוי ביעד ובמדיניות החברה.
הקפד להשתמש באותו יחידת מדידה – מילימטרים – לכל שלושה ממדים, אחרת תמצא את עצמך מחלק ב‑6000 מספרים שלא תואמים והחישוב ייצא משוגעת.
הנוסחה בפעולה – דוגמה מהחיים
לדוגמה, נניח שיש לך קופסה של נעלי ספורט שהמימדים שלה 280 × 200 × 120 מ״מ. נכפיל: 280 × 200 = 56 000, 56 000 × 120 = 6 720 000 מ״מ³. עכשיו נחלק ב‑6000: 6 720 000 ÷ 6000 = 1.12 ק"ג משקל נפחי.
אם המשקל האמיתי של הנעליים הוא 0.9 ק"ג, המערכת תחשב לפי 1.12 ק"ג – כלומר תשלם על 0.22 ק"ג יותר. זה בדיוק אותו סכום של כמה שקלים שהיית חוסך אם היית מקטין כמה מילימטרים מהקופסה, למשל על‑ידי קיפול הקופסה או הפחתת שכבת הריפוד.
איך מפרשים את התוצאה?
אם ערך המשקל הנפחי גבוה מהמשקל הממשי, זה סימן שהנפח תופס מקום מיותר במטוס. כאן אפשר לחשוב על דרכים לצמצם: קיצור קפלים, שינוי צורת האריזה, או אפילו העברת חלק מהפריטים לשילוח ימי אם המהירות לא קריטית.
טיפים מהשטח – איך למנוע טעויות נפוצות
1️⃣ אל תעגל מידי לפני החישוב – השתמש במספרים המדויקים, רק אחרי שהקיבלת תוצאה תוכל לעגל לשניים אחרי הנקודה.
2️⃣ בדוק את המקדם – במקרים של משלוח ל‑אירופה או אסיה החברות לעיתים משתמשות במקדם 5000, ולכן המשקל הנפחי יהיה קטן יותר.
3️⃣ אם יש לך “מרווח של אוויר” בקופסה, קח אותו בחשבון, אבל אל תוסיף יותר משניים‑שלושה מילימטרים מיותרים – כל מילימטר נוסף מכפיל את הנפח.
דוגמאות נוספות – מקרים שונים
לדוגמה, מחשב נייד ארוז בתיבה של 380 × 260 × 50 מ״מ נותן נפח של 4 940 000 מ״מ³. חלוקת 6000 = 0.82 ק"ג. אם משקל האמיתי 1.5 ק"ג, תשלם לפי המשקל האמיתי – חיסכון של כמעט חצי ק"ג משקל נפחי.
או מוצר קוסמטיקה קטן, קופסה של 120 × 80 × 30 מ״מ. נפח 288 000 מ״מ³, משקל נפחי 0.048 ק"ג. אם המשקל האמיתי 0.05 ק"ג, ההפרש זעיר – כאן אין צורך לשנות אריזה, אבל החישוב עדיין מראה שהקופסה לא תכביד על העלות.
בדרך כלל נמליץ לעגל את התוצאה לשתי ספרות אחרי הנקודה – זה מספיק מדויק למטרות תמחור, ומשאיר מרווח קטן למקרה של שינוי במקדם בחברת השילוח.
באתר אורנר יש מחשבון משקל נפחי שמבצע את כל השלבים בלחיצה אחת – אתה רק מזין את האורך, הרוחב והגובה, בוחר במקדם המתאים, והמערכת מציגה את המשקל הנפחי מיד, בלי צורך בחישוב ידני.
שגיאות נפוצות כוללות: להכניס סנטימטרים במקום מילימטרים, לשכוח את הקפיצה של שלושה אפסים בתוצאה, או להשתמש במקדם שגוי של 4000 במקום 6000. כל אחת מהשגיאות האלו יכולה להוסיף כמה קילוגרמים מזויפים לחשבון.
עכשיו כשאתה יודע איך לחשב, תוכל לבדוק את החבילות שלך לפני שאתה יוצר תווית שילוח, ולחסוך זמן וכסף. תזכור – המדידה המדויקת היא הבסיס, והחישוב הוא כלי שמסייע לך לקבל החלטות חכמות.
השתמש בחשבון המשקל הנפחי של אורנר, בדוק את החישוב שלך, והתחל לארוז חכם יותר כבר היום – כך תוכל למקסם רווחים ולהיות בטוח שהלקוחות שלך מקבלים את המשלוח הכי יעיל.
שלב 3: התאמת משקל נפחי לתקני חברות התעופה
הגענו לנקודה שבה המספר שבחישוב שלך פוגש את מה שהחברה האווירית באמת דורשת. אם אתה מרגיש שהמשקל הנפחי שלך “מתחבק” את התקן, אולי זה זמן לשנות את האסטרטגיה.
למה חברות האוויר מתייחסות למקדם שונה?
הקפיצה של שלושה אפסים (6000, 5000, 4000) לא קורה סתם. חברות שונות קובעות את המקדם לפי סוג המטוס, מרחק הטיסה והעלות של שטח המטוס. לדוגמה, טיסות ארוכות למזרח הרחוק נוטות להשתמש במקדם 5000, בעוד שטיסות פנימיות באירופה נוטות 6000.
אז איך נזהה איזו קבוצה של תקנים מתאימה לנו? ראשית, תבדוק את אתר חברת השילוח – רובם מפרסמים טבלאות “Volumetric Weight Factor” או “Dimensional Factor”. אם אין שם, שלח הודעה קצרה לשירות הלקוחות: “היי, מהו המקדם המשמש עבור שליחת חבילות עד 30 ק"ג לגרמניה?”
שלב 1 – השוואה בין משקל נפחי ומשקל ממשי
כבר חישבת את המשקל הנפחי, נכון? עכשיו קח את המשקל האמיתי של המוצר (כבד או קל) והצג את שני המספרים זה לצד זה. אם המשקל הנפחי גבוה יותר, החברה תחשב לפי המשקל הנפחי – וזה בדיוק המקום שבו אפשר לחסוך.
האם המשקל הנפחי גבוה ב‑0.1 ק"ג או ב‑1 ק"ג? הפרש של 0.1 ק"ג בדרך‑כלל מתורגם למאה שקלים במטוס מלא, בעוד שהפרש של קילוגרם שלם יכול לעלות כמה מאות שקלים. כאן נדרש להחליט אם לשנות את האריזה או לשנות את המקדם.
שלב 2 – התאמת האריזה למקדם של החברה
אם החברה משתמשת במקדם 5000, תוכל לחסוך משמעותי על‑ידי קיפול הקופסה או בחירת חומר ריפוד דק יותר. לדוגמה, קופסה של 38 × 26 × 5 ס״מ (380 × 260 × 50 מ״מ) נותנת משקל נפחי של 0.82 ק"ג במקדם 6000, אבל באותו גודל ובמקדם 5000 המשקל הנפחי יורד ל‑0.66 ק"ג – חיסכון של 0.16 ק"ג.
הטיפ האישי שלי? למדוד שוב, הפעם עם הרוחב והגובה הקטנים ביותר שאפשר בלי לפגוע במוצר. כל מילימטר חוסך חישוב של (L·W·H)÷מקדם, ולכן אפילו שינוי של 2 מ"מ על כל מימד מוריד את המשקל הנפחי בכ‑0.01‑0.02 ק"ג.
שלב 3 – שימוש במחשבוני משקל נפחי של OR NER
כעת, אחרי שהבנת את המקדם של החברה, חזור למחשבון OR NER. הזן את המידות מחדש, בחר את המקדם המתאים (5000, 6000 או 4000) והמערכת תציג לך את המשקל הנפחי המדויק. אם התוצאה עדיין גבוהה, תדע שהזמן לשקול חבילה משנית – אולי לחלק את המלאי לשתי קופסאות קטנות יותר.
הקפד לעגל רק אחרי שאתה רואה את המספר הסופי – זה מונע טעויות של עיגול מוקדם מדי.
טיפים לשמירה על תקנות החברה
- בדוק את תקני החברה לפני כל שליחה – אפילו אם שלחת למטרה זו לפני כן, המדיניות יכולה להשתנות.
- שמור קובץ Excel עם המידות, המשקלים והמקדם לכל מוצר – כך תוכל לבצע השוואה מהירה.
- השתמש בתוויות “Fragile” ו‑“Do Not Bend” רק אם באמת נדרש – תוויות מיותרות מגבירות את הנפח.
- במידה והמשקל הנפחי גבוה, שקול שליחה ימית – הרבה פעמים העלות הכוללת של שליחה ימית + זמן ארוך יותר עדיין זולה יותר מהמשקל הנפחי במטוס.
הקפד על שלב זה לפני שאתה מדפיס את תווית השילוח. תהליך של התאמת משקל נפחי לתקני החברה אינו רק חיסכון בכסף, הוא גם מפחית את הסיכון לקבלת חשבונית בלתי צפויה ולשיפור שביעות רצון הלקוחות שלך.
אז, איך אתה מתכנן להתאים את המשקל הנפחי שלך לתקני החברות האוויריות? נסה אחת מהשיטות שלמעלה, ושתף אותנו בתוצאות – אנחנו כאן ב‑OR NER לשמוע ולעזור.
שלב 4: השוואה בין משקל אמיתי למשקל נפחי (טבלה)
הגעת לשלב שבו המספרים כבר לא רק משוואות – הם מצביעים על החלטות אמיתיות. עכשיו, אחרי שחישבת את המשקל הנפחי במחשבון OR NER, הגיע הזמן לשים את שני המשקלים זה לצד זה ולראות מי מנצח.
האם אתה מרגיש שהחישוב הזה מסובך? תן לי להגיד לך, זה הרבה יותר פשוט כשאתה מציג את המידע בטבלה. בטבלה אתה רואה מיד את הפער, ואתה כבר מתחיל לחשוב איך לצמצם אותו.
איך לבנות את הטבלה שלך?
קח נייר, פתוח את האקסל או אפילו השתמש במחשבון של OR NER, ואז מלא שלושה עמודות בסיסיות: שם המוצר, משקל אמיתי, משקל נפחי. בעמודה הרביעית כתוב את ההמלצה – האם לשנות אריזה, לפצל לחבילות, או לשלם לפי המשקל האמיתי.
זה נשמע כמו עוד משימה, אבל תחשוב על זה ככה: בטבלה אתה מציג את המידע בצורה שנייה של “הבנת משקל”. זה כמו להחזיק במפה לפני שאתה יוצא לדרך.
דוגמה מציאותית – שלושה פריטים נפוצים
| פריט | משקל אמיתי (ק״ג) | משקל נפחי (ק״ג) | החלטה |
|---|---|---|---|
| קופסת נעלי ספורט | 0.9 | 1.12 | העדפה לשנות אריזה – קפלו את הקופסה או השתמשו בחומר ריפוד דק יותר |
| מחשב נייד ארוז | 1.5 | 0.82 | תשלום לפי משקל אמיתי – אין צורך לשנות אריזה |
| קופסת כוסות זכוכית | 2.0 | 5.0 | פצל למספר חבילות – הפחתת נפח משמעותי תקטין עלויות משמעותית |
הטבלה למעלה מדגימה בדיוק מה אנחנו מדברים עליו: לפעמים המשקל הנפחי גבוה בהרבה, ולפעמים הוא נמוך – וההחלטה שונה בכל מקרה.
אז איך אתה משתמש בטבלה בפועל? הנה שלושה שלבים קצרים:
- הכניסו את המידות למחשבון OR NER וקבלו את המשקל הנפחי.
- רשמו את המשקל האמיתי מהתווית של המוצר או משקל המדידה.
- סווגו את ההמלצה בטבלה – שינוי אריזה, פיצול חבילות, או תשלום לפי משקל אמיתי.
זה נראה פשוט, אבל הוא חוסך לך זמן וכסף לפני שאתה אפילו מדפיס את תווית השילוח.
מזכיר לך ש… המשקל האמיתי הוא מה שהמוצר שוקל בפועל, והמשקל הנפחי הוא איך המרחב שלו “מתפרק” במטוס. החברות האוויריות בודקות את הגבוה מבין השניים, ולכן פער של 0.3‑0.5 ק״ג יכול לשנות את העלות בכמה מאות שקלים.
האם זה משמעותי? בהחלט. אם אתה שולח 100 חבילות של נעלי ספורט, הפער של 0.22 ק״ג בחבילה אחת הופך ל‑22 ק״ג של עלות נוספת – וזה יכול להצטבר למאות שקלים.
טיפים לשימוש יעיל בטבלה
– עדכן את הטבלה בכל שינוי אריזה. אם החלפת חומר ריפוד, חישוב המשקל הנפחי ישתנה.
– השתמש בצבעים. לדוגמה, צבעם את השורות שבהן המשקל הנפחי גבוה יותר באדום, ואת השורות שבהן המשקל האמיתי גבוה יותר בירוק. זה מקל על הקריאה המהירה.
– הוסף עמודת “עלויות משוערות”. חישוב משקל ק״ג אחד לפי תעריף של חברת השילוח (למשל 80 ש״ח לק״ג) ייתן לך תחזית תקציבית.
– שמרו את הקובץ בענן. כך שכל הצוות שלך, כולל מחלקת הלוגיסטיקה, יוכל לגשת למידע בזמן אמת.
בכל שלב, אם הפער עדיין גבוה מדי, שאל את עצמך: האם ניתן לחלק את המלאי לשתי קופסאות קטנות יותר? האם אפשר להשתמש באריזה חכמה יותר? אולי כדאי להעביר חלק מהפריטים לשילוח ימי, כפי שהצענו בשלבים הקודמים.
הקפד לבדוק את הטבלה לפני שאתה לוחץ על “הדפס תווית”. זה כמו לבדוק את רשימת הקניות לפני שאתה יוצא מהבית – חוסך הפתעות לא רצויות.
ואז? אתה מוכן. הטבלה שלך היא כלי החלטה שמפחית את הלחץ, חוסך כסף, ומבטיח שהלקוח שלך יקבל את המוצר בזמן ובעלות נכונה.
שלב 5: כלי חישוב מקוונים ואוטומציה עם API
עכשיו אחרי שסיימת לבנות את הטבלה והתחלת להשתמש בה ככלי החלטה, מגיע הרגע שבו אפשר לחסוך זמן אמיתי – להכניס את החישוב לתוך זרימת העבודה שלכם בצורה אוטומטית.
מחשבת משקל נפחי במחשבון ידני זה טוב, אבל האם לא היה נוח יותר שהמערכת תדפדף את המימדים, תשלח בקשה ל‑API, ותוציא לך תוצאה מיידית בלי לשבור את הריכוז?
הקפד על כלי חישוב מקוונים שמציעים API – כך אפשר לחבר את החישוב לכל מקום שבו אתם כבר עובדים: גוגל שיטס, מערכת ERP, או אפילו פלטפורמת החנות המקוונת שלכם.
שלב 1 – בחרו מחשבון עם API פתוח
הכי פשוט להתחיל עם המחשבון של OR NER, הוא מאפשר לקבל משקל נפחי על‑בסיס שלושה ממדים ולחזור תוצאה בפורמט JSON. אם אתם משתמשים במערכת אחרת, חפשו “volumetric weight API” ובדקו שה‑endpoint תומך במקדם 6000/5000 לפי הצורך.
חשוב לוודא שה‑API הוא HTTPS, תומך במפתחות API (API key) ונותן תשובה מהירה – אחרת האוטומציה תתקע באמצע תהליך השילוח.
שלב 2 – קבלו מפתח API והגדרו סביבת פיתוח
באתר OR NER יש לשונית “מפתחות API”. נרשמים, יוצרים מפתח, ושומרים אותו במקום בטוח – לדוגמה במשתנה סביבתי של ה‑server. בלי מפתח, הבקשה תחזור עם שגיאה 401.

הנה דוגמת קריאת cURL שמחזירה משקל נפחי עבור מימדים 280 × 200 × 120 מ״מ עם מקדם 6000:
curl -X POST https://api.or-ner.co.il/volumetric-weight
-H "Authorization: Bearer YOUR_API_KEY"
-H "Content-Type: application/json"
-d '{"length":280,"width":200,"height":120,"factor":6000}'
התשובה מגיעה כ‑JSON, למשל {"volumetricWeight":1.12}. אפשר לקחת את הערך הזה ולהשוות מיד למשקל האמיתי שנמצא בטבלה שלכם.
שלב 3 – אינטגרציה עם Google Sheets (או Excel)
רוב חברות הקטנות כבר משתמשות בגוגל שיטס כדי לעקוב אחרי משלוחים. בעזרת Apps Script אפשר לקרוא API ישירות מתוך גיליון.
הקוד הבא (פשוט 10 שורות) מוסיף פונקציה מותאמת אישית בשם VOL_WEIGHT:
function VOL_WEIGHT(length, width, height, factor) {
var url = "https://api.or-ner.co.il/volumetric-weight";
var payload = {length: length, width: width, height: height, factor: factor};
var options = {
"method" : "post",
"contentType": "application/json",
"headers": {"Authorization": "Bearer " + YOUR_API_KEY},
"payload" : JSON.stringify(payload)
};
var response = UrlFetchApp.fetch(url, options);
var result = JSON.parse(response.getContentText());
return result.volumetricWeight;
}
עכשיו, בעמודה חדשה, אפשר לרשום =VOL_WEIGHT(A2,B2,C2,6000) והחישוב יתבצע אוטומטית, בלי לפתוח שום אתר.
שלב 4 – חיבור למערכת ניהול מלאי (ERP) או לחנות Shopify
ב‑ERP של רוב החברות יש מודול “Webhooks”. אתם מגדירים ש‑Webhook יישלח POST ל‑API של OR NER ברגע שמוצר מתווסף להזמנה. התשובה חוזרת עם משקל נפחי, וה‑ERP מעדכן את שדה “משקל לשילוח” באופן אוטומטי.
ב‑Shopify, אפשר להשתמש באפליקציית “Custom App” ולכתוב סקריפט Liquid שמקבל את המימדים מהמוצר, קורא ל‑API, ומציג את המשקל הנפחי ב‑checkout. כך הלקוח רואה בדיוק למה הוא משלם לפני שהוא משלים את הרכישה.
טיפים אחרונים כדי שהאוטומציה תעבוד חלק
- שמרו על קאש של תוצאות למימדים שכיחים – זה מקטין עומס על ה‑API ומאיץ את העמוד.
- הוסיפו לוג של שגיאות (response code !=200) וודאו שהמערכת מודיעה לכם אם המפתח פג תוקף.
- בדקו את המקדם לפני כל שינוי – אם אתם עוברים לחברת שליחויות אחרת, ייתכן שה‑factor ישתנה מ‑6000 ל‑5000.
- אל תחשבו שה‑API יחליף את הבדיקה הידנית לחלוטין – השתמשו בתוצאה כהמלצה, וודאו שהמשקל האמיתי עדיין עומד בתנאי השילוח.
זה לא רק חוסך כמה שניות בחישוב – זה חוסך מאות שקלים בחשבונית השילוח, ובנוסף משפר את שקיפות התהליך מול הלקוח שלך.
ב‑Python, הקוד הוא כמעט זהה: משתמשים ב‑requests, שולחים JSON, בודקים את התוצאה, ואם המשקל הנפחי גבוה יותר מהמשקל האמיתי – מוסיפים את השורה “Check packaging”. כך אפשר לשלב את החישוב בתסריט האוטומציה של הלוגיסטיקה שלכם.
import requests, json
url = "https://api.or-ner.co.il/volumetric-weight"
payload = {"length":280,"width":200,"height":120,"factor":6000}
headers = {"Authorization": f"Bearer {API_KEY}"}
resp = requests.post(url, json=payload, headers=headers)
vol = resp.json()["volumetricWeight"]
if vol > real_weight:
print("Check packaging – volumetric weight is higher")
הקפדה על בדיקות כאלה במערכות הקיימות תבטיח שלא תצטרכו לחזור ידנית ולתקן טעויות לפני שהחבילה נשלחת.
אם אתה מרגיש שהשילוב הזה עדיין מורכב, אנחנו ב‑OR NER יכולים לבנות עבורך את החיבור המותאם אישית, כולל תיעוד ופיקוח על ביצועים. פנה אלינו, ונעזור להפוך את חישוב המשקל הנפחי לחלק בלתי נפרד מהזרימה העסקית שלך.
שלב 6: איך Or‑Ner יכולה לעזור באוטומציה ובאבטחת נתונים
אז הגעת לכאן, אחרי שחישבת את המשקל הנפחי והצבת את המספרים בטבלה, ופתאום אתה תוהה: איך אפשר להבטיח שהכל ימשיך לעבוד בצורה חלקה וללא תקלות?
הפתרון הוא פשוט – לתת למערכת שלך את האוטומציה והאבטחה שהיא צריכה. כאן נכנסת לתמונה OR NER, עם ה‑API שמדבר עברית ועם תשתיות אבטחה שמיועדות לעסקים שרוצים לישון בשקט.
שלב 1 – חיבור ה‑API באופן מאובטח
קודם כל, תקבל מפתח API משירות שילוח אווירי: הובלה אווירית מהירה ואמינה לכל יעד. המפתח נשמר במשתנה סביבתי, כך שאין אף פעם קוד פתוח שמכיל אותו. כל בקשה ל‑API מתבצעת דרך HTTPS, מה שמבטיח שהנתונים שלך (מימדים, משקלים, מקדם) יעברו מוצפנים מההתחלה ועד הסוף.
שלב 2 – אוטומציית זרימת העבודה
ה‑API של OR NER מאפשר לך לבנות webhook שמופעל ברגע שהזמנה חדשה נוצרת במערכת ERP שלך. ה‑webhook שולח את המימדים, מקבל את המשקל הנפחי, והמערכת שלך משווה אותו למשקל האמיתי אוטומטית. אם יש פער, הקוד מוסיף שורת “Check packaging” או אפילו יוצר משימה במערכת ניהול המשימות שלך.
זה חוסך לך את הרגע שבו אתה פותח גליון Excel, מעתיק נתונים, מדביק, ומקווה שלא פספסת ערך. במקום זה, כל מה שאתה צריך זה להפעיל את הסקריפט והמערכת עושה את העבודה בשבילך.
שלב 3 – לוגינג ובקרה בזמן אמת
המערכת תתעד כל קריאה ל‑API, כולל קוד תשובה, זמן תגובה, והאם המפתח פג תוקף. לוגים אלה ניתנים להצגה בדשבורד שמציג גרף של כמות הקריאות, שיעור השגיאות, והחיסכון הממוצע לכל חבילה. אם יש עלייה פתאומית בשגיאות, אתה מקבל התראה במייל או ב‑Slack.
הדבר מאפשר לך לאתר תקלות לפני שהן מגיעות ללקוח, ולשפר את ה‑SLA של העסק שלך.
שלב 4 – הצפנה ואחסון מאובטח של נתונים
כל תוצאה של המשקל הנפחי נשמרת במסד נתונים מוצפן (AES‑256). אפילו אם מישהו יפרוץ למערכת, הוא יראה רק טקסט מוצפן ולא את המימדים הרגישים של המוצרים שלך. בנוסף, ניתן להגדיר גישה מבוססת תפקידים (RBAC) כך שרק מנהלי לוגיסטיקה יוכלו לצפות בתוצאות, בעוד שמוכרים רק יקבלו את ההמלצות לשינוי אריזה.
שלב 5 – דיווח מותאם אישית ל‑Boardroom
באמצעות API של OR NER אפשר לחולל דוחות שבועיים שמציגים את העלייה או ההפחתה של המשקל הנפחי הממוצע, עלויות השילוח החסוכות, והחזרי השקעה (ROI) של שינויים באריזה. הדוחות נשלחים אוטומטית למנהלים במייל, או ניתן לשלב אותם ב‑Power BI או Tableau.
זה אומר שאתה לא צריך לשבת שעות על גבי גיליון ולספור ידנית – הכל מתעדכן באופן דינמי.
שלב 6 – סקריפטים מותאמים לשפות פופולריות
אם אתה עובד עם Python, JavaScript, או אפילו Google Apps Script, OR NER מספקת קטעי קוד לדוגמה שמתחברים ל‑API ב‑5 דקות. לדוגמה, ב‑Python אפשר להשתמש ב‑requests ולבדוק אם המשקל הנפחי גבוה מהמשקל האמיתי, ואז להוסיף תגית “Fragile” באופן אוטומטי.
הקוד הוא כמעט זהה לשפת תכנות אחרת – העיקר הוא להקפיד על טיפול בתשובות שגיאה ולחזור על קריאה עם ריטריי אם ה‑API חזר 429 (rate limit).
טיפים לשמירה על אבטחה ויעילות
- השתמש במפתחות API בעלי תוקף מוגבל (תעדכן כל 90 יום).
- הפעל רוטינה שמסירה מפתחות שלא בשימוש.
- הקפד על רמת HTTPS 1.2 או גבוהה יותר.
- בצע בדיקות חדירות (penetration testing) אחת לשנה כדי לגלות חולשות חדשות.
- השתמש במערכת ניטור (monitoring) כמו Prometheus או Grafana כדי לעקוב אחרי זמן תגובה של ה‑API.
בסופו של דבר, האוטומציה והאבטחה הן שני צדדים של אותו המטבע – אם אתה מבצע חישובים מדויקים, אתה רוצה שכולם יישארו בטוחים ובזמן. עם OR NER אתה מקבל את שני הדברים יחד, בלי לשבור ראש ולכתוב קוד מאפס.
מוכן להוציא את המערכת שלך לשלב הבא? קח את המפתחות, קבע את ה‑webhook, ותן לתוצאה לעבוד בשבילך. אם אתה מרגיש שהפרויקט גדול מידי, אנחנו ב‑OR NER נשמח לבנות עבורך את החיבור המותאם אישית, כולל תיעוד, בדיקות ואבטחה ברמה גבוהה.
Conclusion
אז הגיע הרגע שבו הכל מסתדר – חישבת את המשקל הנפחי, השווית אותו למשקל האמיתי, והבנת מתי כדאי לקפל את הקופסה או לעבור לשילוח ימי.
אם אתה מרגיש שהקצב של חישוב המשקלים עדיין קצת איטי, תזכור שה‑API של OR NER יכול לבצע את המשוואה בשבילך בזמן אמת, ואתה רק צריך ללחוץ על “הפעל”.
הטיפ החשוב ביותר? תעד את המידות בטבלה, עדכן את המפתח כל 90 יום, וודא שה‑HTTPS מעודכן. כך תצמצם שגיאות ותחסוך כמה שקלים על כל חבילה.
מתלבטים אם לשנות אריזה? תזכיר לעצמך שהפרש של 0.2 ק"ג יכול לעלות כמה מאות שקלים כשמדובר במאות חבילות. כמה זמן היית משקיע ב‑Excel אם אפשר לקבל תוצאה אוטומטית?
המשימה הבאה שלך היא ליישם את ה‑webhook שהזכרנו, לבדוק שה‑logging פועל, ואז לשחרר את הראש. תן למערכת שלך לעשות את העבודה השחורה, ואתה תתמקד במכירות ובשירות לקוחות.
בכל שלב, אם אתה זקוק לעזרה עם אינטגרציה, קוד או אבטחה, אנחנו כאן ב‑OR NER – רק שלח הודעה ונצא לדרך יחד.
זכור, חישוב מדויק של משקל נפחי הוא רק חלק מהתמונה – חשוב לעקוב אחרי שינויי תקנות חברות השילוח ולשמור על עדכניות המפתחות. כשאתה משלב את האלמנטים, תוכל להפחית עלויות, לשפר זמן תגובה, ולספק חוויית משלוח חלקה. אל תתבייש לפנות אלינו לקבל ייעוץ מותאם אישית ולבנות תשתית אוטומציה שתהפוך התהליך לנוח.
FAQ
מה זה משקל נפחי ולמה הוא חשוב במשלוח אווירי?
משקל נפחי הוא המדד של כמה מקום החבילה תופסת בנפח של המטוס, ולא כמה היא שוקלת בפועל. חברות שילוח אווירי מתבססות על המשקל הגבוה מבין שני הערכים – משקל אמיתי או משקל נפחי – כדי לחשב את העלות. לכן, אם המשקל הנפחי גבוה, תשלם יותר, ולכן חשוב לדעת איך לחשב אותו במדויק לפני שמוציאים את תווית המשלוח.
איך מחשבים משקל נפחי למשלוח אווירי של חבילה סטנדרטית?
הקפד למדוד את האורך, הרוחב והגובה במילימטרים, בלי לשכוח קפלים או חפצים נוספים. הכפל את שלושת המימדים (L×W×H) וקבל את הנפח במילימטרים מעוקבים. אחרי זה חלק את התוצאה במקדם של חברת השילוח – בדרך כלל 6000 או 5000, לפי היעד. התוצאה היא משקל נפחי בקילוגרמים, וזהו המספר שתשתמש בו כדי לבדוק אם הוא גבוה מהמשקל האמיתי.
איך בוחרים האם לשלם לפי משקל נפחי או משקל אמיתי?
לאחר שחישבת את המשקל הנפחי, השווה אותו למשקל האמיתי של הפריט (שמתקבל משקילה בפיזור). אם המשקל הנפחי גבוה, חברת השילוח תחשב על פיו, ולכן כדאי לחפש דרכים לצמצם את הנפח – קיפול קופסה, חומרים דקים יותר או פיצול לחבילות קטנות. אם המשקל האמיתי גבוה יותר, תשלם לפי המשקל האמיתי, ואין צורך לשנות את האריזה.
מתי כדאי לבחור במשלוח ימי במקום אווירי כדי לחסוך משקל נפחי?
אם המשקל הנפחי של החבילה גבוה משמעותית מהמשקל האמיתי (לדוגמה, יותר מ‑0.5 ק"ג), העלות האווירית יכולה לגדול מאוד. במקרים כאלה, שליחת ימי – שלוקחת יותר זמן אך מחלקת עלויות לפי משקל אמיתי בלבד – יכולה לחסוך כמה מאות שקלים לכל חבילה. חשוב לבדוק את לוחות הזמנים של העסק ולוודא שהלקוח מוכן לקבל את המוצר במועד ארוך יותר.
איך ניתן לשלב את ה‑API של OR NER לחישוב משקל נפחי באופן אוטומטי?
OR NER מספקת API שמקבל JSON עם שלושת המימדים וה‑factor (6000 או 5000) ומחזיר משקל נפחי. ניתן להטמיע קריאה ל‑API במערכות ERP, Google Sheets או Shopify באמצעות webhook שמופעל ברגע שהזמנה חדשה מתווספת. כך המשקל הנפחי מתעדכן בזמן אמת, והמערכת יכולה להתריע אוטומטית אם הוא גבוה מהמשקל האמיתי, מה שמונע טעויות חישוב.
אילו טיפים פרקטיים לחיסכון בעלויות משקל נפחי במשלוחים האוויריים?
ראשית, מדוד במילימטרים בדיוק והשתמש במכשיר מדידה מדויק. שנית, חפש מקדמים מתאימים – אם אפשר להשתמש ב‑5000 במקום 6000, המשקל הנפחי ירד. שלישית, צמצם קפיצות מיותרות – כל מילימטר נוסף בממד מגדיל את הנפח באופן משמעותי. רביעית, השתמש בתוכנת OR NER כדי לחשב ולשמור טבלה של משקלים, וכך תוכל לזהות חבילות בעייתיות לפני שליחתם. חמשית, שקול פיצול חבילות גדולות לשניים או שלושה, במיוחד כשפער המשקל הנפחי גבוה.